Opinion

Att flytta över vägen

För ett år sedan blev jag politices kandidat. I fyra år hade jag vandrat i solsken, spöregn och snöstorm till den vita byggnaden på Yrjö Koskinens gata (som jag inte efter fyra år ännu heller vet hur en ska stava det).

Plötsligt. Plötsligt skulle jag gå vidare till en helt annan byggnad. Jag skulle få börja i de stora barnens skola, dit det faktiskt är svårt att komma in. I korridorerna talas det smarta saker.

Farväl till de gamla lärarna och gamla kurskamraterna. In kom nya skrämmande professorer och föreläsare och på bänkarna satt totalt främmande människor. I dag är professorerna och föreläsarna inte alls skrämmande och kurskamraterna är bekanta ansikten. (Vänner utanför ankdammen jess!) Allt känns fräscht igen.

Jag har trivts sjukt bra. Det är inte bara byggnaden som bytts, utan även mitt huvudämne, från journalistik till kommunikation. Under de sista åren på Soc&kom kände jag mig lite borttappad och var osäker på vad jag egentligen ville. Ett var säkert: regelrätt journalist ville jag inte längre bli. Soc&kom och sommarjobb hade sett till det. Men vad var det jag egentligen ville bli då?

Efter fyra år trodde jag att jag var skoltrött. På mitt femte år insåg jag att jag hade studerat fel saker. Kanske alla inte är trötta på sitt huvudämne, men nya vindar är antagligen alltid välkomna.

För er som funderar på vad ni skall göra efter er pol.kand kan jag säga: vidga era vyer. Var inte rädda för Valtsikan. Och dessutom är ju Soc&kom på andra sidan vägen.

Nu, för första gången på länge, känns det som jag är på rätt väg (även om jag fortfarande sitter i Studorg-rummet helt för mycket).

Christina Parviainen, magisterstuderande

Kolumnen är publicerad i Soc&komposten maj 2015. Vi ursäktar för att skribentens namn är fel!

Kommentera

