Artiklar

Hej zucchini, hejdå Ny Tid

Sommaren är kort, men det mesta regnade faktiskt inte bort. Jag har hunnit med mycket under sommaren: praktik, studieplanering, semester, odling och socialt liv. Vänta nu, odling? 

Det var spännande att ta hand om odlingen i början. Jag var oroad att inget skulle växa!

Det var spännande att ta hand om odlingen i början. Jag var oroad att inget skulle växa!

Ja, på Valtsikkans (den statsvetenskapliga fakultetens) innergård finns ett trettiotal odlingssäckar med varierande innehåll. Sallat, pumpa, tomat, bladkål, ärter, zucchini…här kan man faktiskt tala om mångfald. Hela sommaren har studerande vid Helsingfors universitet fått ta hand om växter de planterat och sått på våren. Men alltså va, odlar man potatis mitt i centrum?

Det är campusodlingsutskottet vid HU som möjliggör att stadsboende studerande kan pröva på jordbruk i sin egna lilla säck eller låda på en kvadratmeter. Det finns tre odlingsställen på universitetscampus: i Vik och i Topelia och Snellmania (där jag odlar) i centrum. Man fick välja en hel eller halv odlingslott för en liten summa, och myllan, gödseln och fröna står utskottet för. Anmälningen till odlandet var tidigt på våren, och platserna blev fyllda så snabbt att jag först blev utan. Lite senare fick jag ändå veta att någon avbokat, och fick en hel säck!

Jag var superivrig då jag såg växterna gro ungefär en vecka efter såendet!

Jag var superivrig då jag såg växterna gro ungefär en vecka efter såendet!

Det var svårt att bestämma vilka sorter jag skulle så av eftersom jag älskar nästan alla slags grönsaker, rotfrukter och örter (men viftar du med selleri nära mig så mister du ett öga!) Jag valde till sist gurka, zucchini, sallat, spenat, rädisa, lila ärter och morötter samt jordgubbar. De andra sorterna sådde jag i juni medan jordgubbarna hade fått växa hemma på fönsterbrädet i ett par månader före.

Odlarna hade blivit indelade i grupper på ungefär fem enligt ordningen på odlingslotterna. För att organisera vattnandet skapade jag en facebookgrupp för oss. Under sommaren höll vi kontakt med varandra och meddelande när vi skulle gå och vattna eller då vi skulle vara bortresta. Ingens växter har dött, så systemet fungerade visst bra.

Vi turades om med att vattna varandras säckar. Här vattnar min pojkvän.

Vi turades om med att vattna varandras säckar. Här vattnar min pojkvän.

Min säck ungefär en månad efter såendet (16 juli).

Min säck ungefär en månad efter såendet (16 juli).

Mina gredelina ärter är söta, men tyvärr gillar även sniglarna dem.

Mina gredelina ärter är söta, men tyvärr gillar även sniglarna dem.

För det mesta jag odlar måste jag ännu ha tålamod, men jag har smakat på sallat, spenat, ärter och ett par rädisor. Det har varit roligt att få smaka på grönsaker jag odlat själv, men de mest otroliga känslan hittills då jag lade märke till zucchinin. Jag hade faktiskt lyckats med att ge liv åt något som vägde över ett halft kilo! (Usch, det lät lite äckligt.) Men nu väntar zucchinin på mig hemma i kylskåpet, vad månne jag ska hitta på? Ratatouille gjorde jag förra veckoslutet och zucchinipasta (med zucchinibitar, svamp och bönor i tomatsås eller som själva zucchinin strimlad istället för pasta) gör jag ofta. Kanske något nytt? Har ni några tips?

Det har varit skönt att njuta av sommargrönskan efter jobbet och på veckosluten.

Det har varit skönt att njuta av sommargrönskan efter jobbet och på veckosluten.

Om praktiken (obligatorisk tvåmånaders journalistpraktik) kan jag säga så pass mycket att det var roligt, lärorikt och att jag har haft det ganska skönt med lösa arbetstider och så pass lugn arbetstakt att man faktiskt hinner reflektera över vad man håller på med (vilket är sällsynt inom mediebranschen). Kolla in Ny Tids webbsidor där jag bland annat har skrivit om studerande som demonstrerar, Flow-festivalen, en kolumn om skolmat och några artiklar som också publicerats i tidningarna. Prenumerera också gärna på tidningen, kvalitetsjournalistik med fokus på samhälle, politik, debatt och miljö för under 50 euro i året för studerande.

Hoppas ni också haft en bra sommar, vi ses i StudOrg!

lilli glad odlare

Lilian Tikkanen, journalistikstuderande och chefredaktör för Soc&komposten

Kommentera

