StudOrg

En gamyls memoarer

Året var 2013. Månaden var augusti. Om en vecka skulle det bli september. Vädret var rätt så kyligt men solen sken. Jag kände mig spänd och till och med lite rädd för det som komma skulle. Jag skulle stiga in genom dörrarna på Soc&kom. Jag kände så gott som ingen av mina blivande studievänner från förut. Skulle jag få nya bekantskaper och vänner? Ja. Många, fick jag märka senare.

StudOrg is where the studorgkärlek is 💕🎶 #jam

A post shared by StudOrg vid Soc&kom (@studorg) on

Året var 2014. Igen var det augusti. En vecka fram till månadsskiftet augusti-september. Vädret var skönare och varmare än året innan. Sommaren hade liksom dröjt kvar. Jag kände mig lite spänd, men främst ivrig. Jag var tutor, och de efterlängtade gulisarna var äntligen där. Jag fick uppleva min favorithöst, nämligen gulishöst, i repris. Och roligt hade jag.

Gulis13 har fiilis trots regnet! #gulisintagning #studorg #gulisfiilis #jeee

A post shared by StudOrg vid Soc&kom (@studorg) on

Sen blev året 2015. Och det blev sista veckan i augusti. Och så var jag igen där i Soc&koms festsal, tillsammans med ett tiotal tutorer, lite personal och många, nya, spända, pigga, rädda, trötta och ivriga gulisar. Än en gång kände jag kombinationen av spänning och iver i min kropp. Nu hade jag redan två favorithöstar i bakfickan och en till på kommande. Denna gång som en styrelsemedlem i StudOrg.

Nu är vi halvvägs inne i min tredje favorithöst, och hittills har den behandlat mig just som den ska – och jag har tagit emot den just som jag ska.

StudOrgs punkt på @kannunvalajat intagning! 🎉🎈#bättrefolk #notmywords

A post shared by StudOrg vid Soc&kom (@studorg) on

Under årens lopp har jag deltagit i alla de evenemang jag velat ta del i. Jag har hjälpt till i alla de utskott jag känt att jag vill hjälpa till i. Och så har jag druckit allt för många, men ändå inte alls för många koppar kaffe i StudOrg-rummet.

Jag beordrar dig, gulis eller icke-gulis, att göra din gulishöst till din favorithöst och din studietid till din favorittid. StudOrg gör det ganska lätt för dig; vill du vara föreningsaktiv, är det bara att hoppa med och hjälpa till i utskotten, vill du umgås och diskutera med samhällsvetare är det bara att ta dig en kopp kaffe eller te i StudOrg-rummet, sätta dig ner, och öppna munnen. Eller vill du delta i evenemang, men låta bli att hjälpa till med att ordna dem? Då gör du så. Ytterligare finns det en möjlighet – att du vill göra något helt annat. Då är det bara att göra något helt annat.

Vad du än bestämmer dig för, ska du veta att StudOrg är öppet för allt och alla. Det är den förträffligt goda andan som gjorde att min gulishöst blev min favorithöst och att min studietid (hittills) varit min favorittid.

Nu är året 2015 och månaden är september. Jag känner mig varken spänd eller rädd. Jag känner mig ivrig, bara ivrig. Fortsättningen på hösten kommer att bli bra. Det vet jag av erfarenhet.

Susanna Yrjölä, StudOrgs sekreterare och tredje årets studerande i socialt arbete

Kommentera

