StudOrg

Kaffefällan

Det är måndag morgon. Okej, förmiddag. OKEJ, sen förmiddag. Jag styr mina stela steg mot högskolan. Mina trötta ögon blir lite piggare under min promenad från spåran till skolan, det är alltid lika kul att se turister som fotar sig vid Domkyrkan.

Jag tar in mig genom den ”hemliga” ingången vid StudOrg-rummet (som bara coola människor kan använda – okej jag luras, man får nyckel från vakisen) och lägger en stor påse med vinterkläder – ett par jackor och tröjor – vid insamlingen för flyktingar som pågår i StudOrg. Jag hämtade redan två påsar förra veckan, efter att jag hittat en hel del (ca. 200 kg) överflödiga kläder då jag städade skrubben hemma. Sommarkläder, klänningar och klackskor tänker jag sälja på lopptorg, men allt som människor som kommer till vårt kalla land kan ha nytta av hämtade jag till insamlingen.

Nå. Sedan måste jag ju bara ta en titt in i StudOrg-rummet. Någon har just satt kaffe och rinna – vilken timing! Jag sätter mig bekvämt i en av de välbekanta gråa sofforna och sträcker på mig. Vad bra, Sussu är här! Vi talar om Årsfestbladet och skriver in några deadlines i våra kalendrar. Och redaktionsmötet!, påminner Sussu. Ja, vi kommer fram till att det välbekanta och välkomnande StudOrg-rummet är i varje fall för höstens första träff en bättre mötesplats än det ökända ”tornet”, dvs. övningsredaktionen på tredje våningen där bara skumma journalister håller hus.

Det är ganska tomt i rummet: Anna dataa, och resten av oss (Laura, Daniel, Sussu och jag) talar om den kommande fredagens strejk, vad som skulle hända om wc-pappret tar slut pga. de stängda pappersfabrikerna, och hur man ska ta sig till skolan eller jobbet då all kollektivtrafik står stilla. Som tur tar det bara en kvart för mig att cykla till skolan, funderar jag lättad.

Såja, nu har jag fått lite kaffe i mig och varit produktiv på samma! Nu ska jag iväg till redaktionen för att jobba. Nej men se, Mikaela! Nu måste vi ju tala mer om Årsfestbladet när hon för en gångs skull är här! Det gör vi, och tack och lov stannar hon inte länge, för NU måste jag gå!

Nej, lite måste jag ännu bli kvar för den goda diskussionens skull. Men min telefon som för tionde gången påminner mig om att jag ska fixa en massa grejer är av annan åsikt.

NU sticker jag. Usch, nog är det helt för trevligt i StudOrg-rummet.

Vi ses på kaffepaus…

Lilian Tikkanen, chefredaktör

P.s. Bilden högst uppe är från våren, då det råkade sig att en massa j-are var i StudOrg-rummet samtidigt. Christina Parviainen fotade och postade på fb med orden: ”Not sure if StudOrg or Redaktionen.

2 thoughts on “Kaffefällan

Kommentera

