StudOrg

Hogwarts vaknar till liv

Även om man inte läst böckerna eller sett filmerna (shame on you) har man inte kunnat undgå fenomenet av J.K. Rowling. Allt började med att den första boken, Harry Potter and the Philosopher’s Stone (sv. Harry Potter och de vises sten) kom ut år 1997. Sedan dess har folk köat utanför biograferna och väntat med spänning för varje ny bok som publicerats. Så kallade ”potterheads” vallfärdar till London och Orlando för att besöka studior där man samlat rekvisita och byggt upp stora kulisser från filmerna (det är så coolt, tro mig!). Ja, kort och gott, nästan alla älskar Harry Potter.

Därför ordnar StudOrg en sits med Harry Potter-tema! För Harry Potter nördar går drömmen i uppfyllelse den 7.11 då vi sitsar i Stora Salen (eller tja, Nypolen).

Berättelsen om pojken som överlevde tidernas ondaste trollkarl är känd över hela världen. Barn och unga kan lätt identifiera sig med karaktärerna, och känner igen sig i olika situationer som Harry, Ron och Hermione hamnar i. Kanske inte då de stöter på ett troll i flickornas badrum eller flyger en Ford Anglia till skolan, men samhörighet och hur det är att växa upp är något alla känner igen. De tre huvudkaraktärerna, eller the golden trio som de kallades av medierna, börjar Hogwarts skola för häxkonster och trolldom i den första boken. Genom böckerna och filmerna får vi följa med på deras äventyr bland kittlar, kvastar och honungsöl, över viadukter, genom skogar och under osynlighetsmanteln. Rowling målar upp en hel värld för läsarna. Detaljerat beskriver hon stämningar i skolan, Honeydukes och hemma hos familjen Weasley. Det är nästan så att man kan känna dofter bara utgående från hennes beskrivningar. Just detaljrikedomen är något som fick mig på fall. Jag är en person som vill ha en klar bild av vilken värld jag befinner mig i. För visst är det ju så att den som läser både kan resa i tid och rum. Min fantasi älskar därför böckerna om Harry Potter.

Till skillnad från många andra läste jag böckerna först efter att alla filmer kommit ut. I stället för att plugga geografi inför studentskrivningarna, lämnade jag vår värld med alla dess klimatföroreningar och litosfärplattor, och begav mig till Hogwarts. Okej, visst är Hogwarts i Skottland, som ju faktiskt finns på denna jord, men för mig kändes det som att lämna alla bekymmer bakom mig för en stund. Andra bekymmer, som till exempel drakar och dementorer, är en bisak och Harrys problem.

Hur det kommer sig att jag inte läste böckerna tidigare? Det vet inte jag heller. Jag var nog ingen läslus då jag var yngre helt enkelt. Däremot gillade jag filmerna skarpt och grät på bion när sluttexterna till den sista filmen började rulla. Det som var riktigt bra med att se filmerna först, vilket jag aldrig annars skulle göra, var att jag hade en tydlig uppfattning om hur karaktärerna såg ut. Jag gillar castingen av rollerna och hur de har byggt upp Hogwarts. Därför var det en stor fördel att ha en ännu tydligare bild av hela den värld jag slank in i då jag öppnade en av böckerna.

Förstås är det många saker i filmerna jag inte gillar, jag är absolut en anhängare av böckerna. Trots det känns det som man kommer hem varje gång man ser någon av filmerna på tv. För det är ju lite det man får då man läser om Harry Potter och hans värld. Som J.K. Rowling sa på premiären av den sista filmen: ”Hogwarts will always be there to welcome you home”.

Johanna Långbacka

B1-background

Kommentera

