StudOrg

Mina damer och herrar

Traditionen lever vidare i Studorg

”A long time ago, in a galaxy far far away…”

”Asento, lepo!”

”Gentlemen, welcome to Studorg’s gentlemen’s society”

Ni herrar som infunnit er på Studorgs herrmiddagar under de senaste åren känner kanske igen dessa fraser, förutsatt att era minnen från dessa fester är intakta. För er gulnäbbar som inte ännu varit på en herrmiddag så kan jag berätta för er att de teman jag hänvisar till Star Wars, militär och en herrklubb i 1920-tals anda.

För mig har Studorgs herr- och dammiddagar alltid varit en fin och extra rolig tradition. Det är en tillställning vars syfte är att överraska och uppmärksamma sina medstuderande med en underhållande fest samt att påminna oss alla om att den riktiga festen ibland faktiskt är i köket och på planeringsmöten. För den som festen planeras för gäller det bara att komma med ett öppet sinne och låta sig dras in i stämningen.

Studorgs herrmiddag 2013 med militärtema.

Studorgs herrmiddag 2013 med militärtema.

Mina favoritfestminnen är från dammiddagen år 2011 då jag var gulis och skulle på dammiddag för första gången. Jag hade hört om kritik om dylika fester från studerande annanstans i svenskfinland – att dam- och herrmiddagarna skulle vara ett utdaterat koncept och dessutom sexistiska. Trots det gick jag på festen med en stor iver.

Jag kommer som första dam till festlokalen och blir bemött av klubbis Johannes Riska. ”Välkommen till BB, hur känner du dig?”. Jag förstår ingenting, menar han att temat är förlossningsavdelning? Så jag svarar något i stil med att jag är nervös. Jag inser snabbt att jag misstagit mig om temat.

Dammiddagen det året hade Big Brother som tema. När alarmet gick så blev en eller flera damer kallade till ett biktrum där det fanns en kamera. Ibland var alarmet en signal förhappy hour. På festen uppträdde brandmän och Darth Vader (Studorgs relation med den mörke lorden är långlivad, nämligen) med en strippdans. För att toppa av detta bjöd herrarna till riktigt ordenligt med sin egen version av en Backstreet Boys-sång. Ljuva gulisminnen.

Syftet med den här texten var inte att blicka tillbaka till mina studieår även om många av mina minnen kom med. Jag tycker nämligen att dessa fester hör till de absolut roligaste. För att hoppa tillbaka till kritiken som ibland riktats till dam- och herrmiddagar så anser jag inte att den är befogad i Studorgs fall. Det finns inget påtvingat krav att klä sig enligt genusnormerna utan fokus ligger på att överraska deltagarna och att njuta av festen. Seriösare än det tänker jag inte bli.

Även om jag skulle vilja delta i planeringen av herrmiddagen 2015 så måste jag tyvärr avstå. Festtraditionen förs vidare av Studorgs ljuva damer som jag vet har en hejdundrande fest planerad för er herrar. Förra året överraskade damerna mig enormt med sin ambition att ställa till med en fest i intergalaktiska mått. Allt var inte bättre förr helt enkelt, om ni vill tro denna gamyl. Vissa saker fortsätter med att vara riktigt, riktigt bra.

mellanrum
Ylva Hellgren, Soc&kom-alumn

Come over to the dark side...Ylva Hellgren på herrmiddagen 2014.

Come over to the dark side…Ylva Hellgren på herrmiddagen 2014.

Studorgs damer fixade Star Wars-sits för herrarna 2014.

Studorgs damer fixade Star Wars-sits för herrarna 2014.

Fler bilder från herrmiddagen 2014: https://www.flickr.com/photos/128083990@N04/albums/72157649503468005

och herrmiddagen 2013: https://www.flickr.com/photos/110552381@N02/sets/72157640152227105/

Videon nedan är från Studorgs herrmiddag 2013 (där damerna sjunger bland annat Status Quos ”In the army now” med egna ord – verserna får du synliga genom att öppna videon i YouTube och visa mer information under videon.)

Kommentera

