Artiklar / Opinion

Skattefri lön för föreningsarbete

Det talas mycket om hur studierna lider om man väljer att jobba vid sidan om, vare sig av ekonomiskt tvång eller inte. De som däremot ofta hamnar i skymundan är alla de studenter som lägger otaliga timmar på frivilligt föreningsarbete. Därför vill jag reflektera över hur föreningsarbete har påverkat mitt liv och varför jag gör oavlönat arbete som dessutom i värsta fall kan leda till att studierna lider.

Jag har alltid tyckt om att vara aktiv inom diverse föreningar och vet inte ens exakt hur många år jag egentligen suttit i sjöscoutkåren Seaboys styrelse. Studierna kanske lider och man kan bli stressad om något håller på att gå snett. Den värsta känslan av allt – tiden räcker inte till – blir snabbt bekant.

Varför gör jag det då om tiden inte räcker och studierna kanske töjer ut med ett år eller två? Jag brukar ofta höra att hard work pays off och att du kommer att ha nytta av din aktivitet i framtiden. För mig är dessa argument ändå bara grädden på toppen, eller prenumerantgåvan du får när du beställer hem en tidning.

De som känner mig vet att jag ibland, eller till och med ganska ofta, kan svära över att ”nånting håller på att skita sig” eller att det finns helt för mycket att göra. Men tro mig, jag skulle inte göra det om jag inte skulle tycka om det. Livet blir ju tråkigt utan lite stress alltid nu som då. Det värsta jag kan tänka mig är att dag ut och dag in ligga hemma på soffan och bara drischa. Jag vet att många tycker det är det bästa som finns, men själv jag skulle mista förståndet.

Det att föreningsarbete är oavlönat håller jag inte heller helt och hållet med om. Jag får i och för sig inte lyfta lön för det arbete jag gör, men jag får massor annat, och helt skattefritt dessutom. I studentkretsar får man lära känna personer som man annars kanske aldrig skulle ha träffat. Speciellt om man har lyckan att representera sin förening eller nation utomlands. I sjöscouterna har jag fått vänner som definitivt inte försvinner i första tag och på sommarn ska vi segla från Köpenhamn till Helsingfors, något som skulle vara omöjligt som fattig studerande om man inte är aktiv sjöscout.

Kort sagt: nästa gång du stressar eller något håller på att gå snett ska du komma ihåg att det är allt värt det, trots att det ibland inte skulle kännas så.

Fredrik Palmén

Kommentera

