Artiklar

Rymden och samhället

Jag kan inte återge en till hundra procent exakt version av ljudet jag gav ifrån mig när jag såg att Gorillaz kommer att ge ut ett nytt album, men försöka kan man: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIH­HHHHHHYIGJJOSGNJONBSSNSDO­JOGSIJGVIÄJSÄKBPOFBPOOBJFB­FAAAAAAAAAAAAAAAA.

Nu när en vecka har gått sedan albumet först släpptes i sin helhet är mina åsikter anin­gen mer blandade. Missförstå mig inte: det är bra. Otroligt bra. Det fanns aldrig en chans att det inte skulle vara bra. Gorillaz är ett av de mest intressanta och virtuosa banden i världen och har varit mitt favoritband i många år. Men Humanz, till skillnad från deras tidigare album, verkar mer färgat av det politiska klimatet i världen just nu, och jag är inte så säker på att jag gillar det draget.

För alla oinvigda läsare: en kort översikt av Gorillaz bakgrund och oeuvre. Bandet Gorillaz består inte av riktiga människor, utan av fyra ritade figurer: sångaren 2D, bassisten Murdoc, trummisen Russel och gitarristen Noodle. Des­sa figurer fungerar som avatarer för en hel massa olika musiker i den riktiga världen. De viktigaste figurerna bakom bandet är dess skapare Damon Albarn, före detta frontman för britpop-bandet Blur, och serietecknaren Jamie Hewlett, mest känd för serien Tank Girl. Tidigare medlem­mar är bland annat The Clash-alumnerna Paul Simonon och Mick Jones, och medverkarkabi­nettet innehåller allt från Syriens nationalork­ester till Bobby Womack, De La Soul, D12 och listan fortsätter.

De passar inte egentligen i någon specifik genre utan hoppar mellan rock, pop, hip hop och allt man kan tänka sig.

Det viktigaste en behöver veta utöver detta är att varje album utöver musiken innehåller en slags berättelse, som berättas i ritade kortfilmer och musikvideorna. Varje album har också ett tema: för Demon Days var det starkaste motivet ”postapokalyptisk” medan Plastic Beach har ett mer nautiskt tema. Och de är otroligt bra. Om du inte har hört Plastic Beach är ditt liv inte komplett.

På Humanz är temat ”rymden”. Det var ty­dligt redan från de första singlarna Andromeda, Saturnz Barz och Ascension. Det har också an­dra motiv, som sociala medier, att som kändis förlora sin identitet till publikens uppfattning av en, 2Ds alltmer framträdande beroende av alko­hol och droger, men främst av allt samhällskri­tik. Oj, oj, oj, samhällskritiken.

Det mest aggressiva exemplet är låten As­cension med Vince Staples, med text som:

I’m finna turn Obama to my patna ‘fore he dash Pull up to the pad, wipe my ass with the flag
I’m just playing, baby, this the land of the free
Where you can get a Glock and a gram for the cheap
Where you can live your dreams long as you don’t look like me

Men även i andra låtar syns dagens politiska kli­mat. ”The Kool Klown Klan” som nämns i låten Momentz känns som en direkt anspelning på alt-right-rörelsen och Donald Trumps anhän­gare.

Det är ett mycket tyngre album än tidigare, med en massa komplicerade tankar och motiv i låttexterna. Jag är inte helt säker på om jag gillar det. Normalt har jag inget problem med poli­tik i min musik, jag älskar till exempel System of a Down, men Gorillaz känns heligt och jag vill inte blanda in allt det fula i världen i deras musik. Låter det bra? Klart det gör. Sångerna låter mörkare och tyngre och har en lite mer nattklubbsaktig ambiens men det stör inte. Spe­ciellt gästartisterna Vince Staples och Popcaan gör bra ifrån sig, och De La Soul är ju aldrig fel. Rekommenderar jag det?

Ja … men om man inte är bekant med de­ras tidigare verk är Humanz nog inte det bästa stället att börja. Lyssnsa på Plastic Beach, bli kär i Gorillaz och lyssna sedan på Humanz. Du kommer inte att ångra det.

Felix Fortelius

Kommentera

